Pages

Tuesday, May 20, 2014

Kebun Kecik Aku

Perkembangan terbaru tentang kebun mini yang amat aku suka , ok...aku ni kan bz memanjang, siram tanaman pun awal² pagi time gelap gulita. sabtu ahad bru bleh membelek pokok².  time membelek pokok tu bru lah aku prasan yg kebun mini aku ni dah mngeluar kn hasil rupa nya.. 


 Terung bulat yang tengah membulat hehehhe...

Pandan aku dah keluarkan pucuk baru.. alhamdulillah.. idup gak dia rupanya. lama btol nak tungu pandan ni kluar kan pucuk baru. sebulan ada rasanya.
Kesum tu mmg gitu jek lah.. subur btol dia.. 

 Buah rossele ni terlebih matang dh aku rasa. sebenar nya aku tak tahu bila bleh harvest. sampai dh melentik kelopak dia.
 bila bleh petik ntah.. time kcik² gitu ke atau lps dia kluar bunga. nk kna search tentang roselle lah nampaknya ni.



 Bendi ni pun sama gak, aku tak tahu bila bleh petik.. last² dh panjang sejengkal lebih . mak aku kata dah tua..keras dh kalau bsr gini.


 last² ni lah hasil tuaian aku utk minggu ni. bendi tu alang² mak kata dh tua, aku biar kan jek dia terus mentua kat pokok.. kasi kering terus bleh aku simpan stok benih.  :)


 Ni le 1st time aku nk memproses bunga roselle. aku main hentam jek. memula lerai kn kelopak dia.. cuci & rebus.. 
biji besar tu aku tak rebus skali lah kn.. tu ah rupa buah roselle.. dalam bijik besar tu ada biji benih dia kecik²..
 banyak gak biji benih yang aku dapat dari sebijik buah roselle tu.

 Lepas dah mendidih , dh bleh nikmati.. air dia tak de bau sbb aku terlupa letak daun pandan huhuhuhuhu... rsa dia macam air Ribena. masam² sedap...


 Bendi yang aku tanam..panjang kan? hehehhehehe
 biji² benih smua aku simpan elok² nex month nak mnyemai lagi. tp kali ni nk mnyemai kat rmh mak pulak.
best plak rasa bila dapat tengok hasil tanaman sendri (walaupun tak seberapa pun ..)


No comments:

Post a Comment