Pages

Friday, January 28, 2011

Permandangan

Kali ni aku nak cerita sket ttg satu tmpt yang terletak di Sarikei, Sarawak. tempat nye mmg tak sepopular Sibu & Kuching yang mmg biasa kita dengar & sebut, tp tempat ni ada lah salah satu tmpt yang sedang dalam proses pembangunan.

Ni sedikit pemandangan di perkampungan Belawai, Sarikei, Sarawak. Penempatan yang padat tapi teratur.

Sekolah dia.Kalau di tgok dari segi kepadatan penduduk kat tempat tingal diorng tu , mmg sangat munasabah lah sekolah ni 4tingkat kn.. =)


Ni penempatan penduduk kat Tanjung Manis. ni kira taman perumahan lah..sbb penempatan terancang. rumah semua sepesen jek.

Untuk ke bawang assan( dari Tg Manis) ada 2 batang anak sungai yg memisah kan. kenderaan trpaksa naik barge ( ala² rakit ah gitu..) utk mnyeberagi 2 anak sungai tu.

gini ah rupa anak sungai tu.. ni kira hujung Tg Manis ah nih. kreta tu tgh tunggu turn nk naik barge utk mnyeberang.

Ranger yang tengah dok atas barge & tgh mnyeberang. tambang nye RM1 utk satu kali trip (mnyeberang)

Kat Bawang assan tu tengah buat jalan raya sebenar nya. ni lah jambatan + jalan tar yang merentasi sungai pe ntah nama dia.
Dalam proses ...



Ok, jambatan nye dh pn siap..... so, tak yah ah naik barge lg kalau nak ke bwg assan tu. punah lah pendapatan owner barge tu.. mesti dia x puas hati gile ngan pembuatan jmbtan ni hehehehhe..


Pemandangan di pingir sungai..ni laluan utama ni.Ni adalah jeti utk naik feri dari Sarikei ke Tanjung Manis.


Feri yang mangangkut penumpang. orang sini pangil express, kalau kat sbrg takir t'ganu org pangil bot penambang hehehehhe...

Haaa.. yang ni plak rupa & keadaan dalam feri a.k.a express. tambang dari Sarikei ke Tanjung Manis ni dalam RM20. feri ni ada jadual perjalanan jugak youuu....mcm flight plak.

No comments:

Post a Comment